Thursday, March 12, 2009

TASKIRAH TERATAI 0903122100

Kesalahan biasa yang perlu diperbetulkan:

1. Memberi salam hanya selepas bercakap terutamanya di majlis dimana pehak yang bercakap/berpidato/memberi taklimat bercakap perkara lain sebelum memberi salam. Sepatutnya dia memberi salam dahulu.

2. Sembahyang - rukuk yang tak betul. Sepatutnya tangan diletakkan di atas tempurung lutut. Bukan di bawah lutut atau di atas paha. Tangan pula jangan dibengkukkan, ianya mestilah lurus barulah belakang kita mendatar 90 darjah dengan badan.

3. Sembahyang - Sujud yang tak betul. Semasa sujud tujuh anggota badan yaitu dahi/muka, dua tapak tangan, dua lutut dan dua kaki mesti mencecah tempat sembahyang. Ada orang yang rambut atau telekongnya yang mencecah tempat sembahyang bukan dahi/mukanya. Ini sujud yang tak sah. Ada juga orang yang kedua kakinya tak cecah tempat sembahyang. Untuk kaki mencecahnya jari kaki perlu dilipatkan.

Tarikh Penting:

Nabi Muhammad SAW dilahirkan pada 17 Rabiulawal Tahun Gajah. Masa itu belum ada siri untuk mengira tahun Islam. Siri kiraan tahun Islam hanya dimulakan setelah Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah.

Nabi Muhammad mendapat wahyu pertamanya ketika berumur 40 tahun 6 bulan 8 hari.. Tarikh baginda menerima wahyu itu ialah 17 Ramadhan bersamaan 7 Ogos tahun masihi 610. Mengikut kiraan masihi Nabi Muhammad ketika itu berumur 39 tahun 2 bulan 8 hari. Perbezaan kiraan adalah kerana Tahun Islam mempunyai 353 hari (lebih kurang) manakali tahun masihi mengandungi 365.25 hari.

12 Rabiulawal - Nabi Muhammad dilahirkan
12 Rabiulawal - Nabi pergi ke bandar Madinah
12 Rabiulawal - Nabi diwafatkan


Sunah Nabi:

Terdiri daripada 4 jenis :
1. Sunah Wajib - apa-apa yang nabi suruh kita buat adalah sunah yang wajib.

2. Sunah Sunat - apa-apa yang nabi galakkan kita buat adalah sunah yang sunat. Misalnya, kurban, akikah. Ahli fekah banyak menyatakan perkara yang sunat ini dalam kitab2 mereka. Yang sunat ini kalau dibuat dapat pahala tapi kalau tak buat rugilah kita kerana tak memperolihi pahala mudah. Orang tasauf pula berlumba2 membuat perkara yang sunat ini kerana faedahnya yang tak terhingga.
3. Sunah yang boleh kita buat atau boleh kita tak buat. Nabi makan menggunakan tiga jari. Kita boleh ikut kalau kita makan apa yang dimakan oleh nabi. Tapi kalau kiat makan bariani gam menggunakan tiga jari tak cukup. Kadang2 kita perlu gunakan 10 jari pula.Nabi menjilat jari selepas baginda makan.Kita boleh ikut jika mampu berbuat demikian. Tapi di majlis rasmi mungkin lebih elok kalau kita tak ikut. Tapi janganlah kita menjilat jari tapi membazir dengan makanan tak dimakan habis dan tinggal di pinggan kita.

4. Sunah Haram - Contoh mudah ialah nabi kahwin lebih dari empat (ada yang kata baginda ada 13 isteri) tapi umatnya hanya boleh kahwin maksima empat. Itu pun dengan syarat.

Binaah:

http://kelasdewasa.blogspot.com/2009/02/taskirah-bukit-binaah.html



No comments: